In een persbericht heeft telecom toezichthouder OPTA bekend gemaakt dat per vandaag (1 oktober 2008) nieuwe wet- en regelgeving van kracht is waardoor het voor de consument duidelijker wordt welke tarieven hij betaalt voor bellen naar informatienummers. Voor het bellen naar een 0900 nummer met een minuuttarief van meer dan 15 cent per minuut geldt dat naast het tarief per minuut, het maximumtarief per gesprek gemeld moet worden. De OPTA gaat dit door middel van steekproeven toetsen en kan, bij overtreding, in eerste instantie een waarschuwing afgeven.
Verder moet het duidelijk zijn hoe hoog de extra kosten zijn voor het gebruik van een mobiele telefoon om naar betaalde informatienummers te bellen. De veel gehoorde melding “plus de kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon” volstaat niet. In de melding moet het duidelijk worden voor de consument wat het telefoontje hem extra gaat kosten door of het exacte verkeerstarief of relevante informatie over dat tarief te vermelden. OPTA gaat mobiele aanbieders op deze aangescherpte regels aanspreken. Handhaving geschiedt onder andere aan de hand van klachten die bij ConsuWijzer binnenkomen.
Lees hier het hele persbericht.