De NMa herhaalt haar oproep aan webwinkeliers om bewijs aan te leveren voor de vermeende gedwongen prijsstelling door leveranciers. De klachten die tot nu toe zijn binnengekomen zijn te weinig concreet.
In een enquête van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie eerder dit jaar, hadden 75 webshops aangegeven dat importeurs de verkoopprijzen kunstmatig proberen hoog te houden. De NMa nodigde daarop webwinkeliers uit om zich te melden en deze berichten te bevestigen en te onderbouwen.
De NMa ontving tot eind februari 2008 zo’n 10 klachten, maar die zijn onvoldoende onderbouwd om een formeel onderzoek in te stellen. De klachten zouden voornamelijk bestaan uit vermoedens en beschuldigingen.
Een tiental klachten lijkt mij een mager resultaat. Zijn webwinkels terughoudend om zich te melden uit vrees dat de leverancier het contract opzegt? Of valt er daadwerkelijk niet veel te melden? De NMa staat nog steeds open voor klokkenluiders en sluit niet uit zelf een onderzoek in te stellen.
Lees hier het hele bericht.