Met Google kun je alles vinden. Zoek naar “eten thuis bezorgd” en je krijgt direct een pagina vol met zoekresultaten van restaurants bij jou in de buurt die aan huis bezorgen; google op “Ajax” en je wordt doorverwezen naar de pagina van je favoriete voetbalclub. Handig, toch? Maar wat als ik nu niet de Amsterdamse voetbalclub zoek, maar informatie over Asynchronous JavaScript and XML (AJAX)? Dan moet ik doorbladeren naar pagina 10 van de Google zoekresultaten. Voor het eerste resultaat over Ajax schoonmaakmiddelen moet ik trouwens door naar pagina 18.
Een korte test bij mijn collega Yentl leverde een ander resultaat op. Ook bij haar waren de eerste zoekresultaten gerelateerd aan voetbal, maar halverwege de eerste pagina verscheen al het eerste resultaat dat met web development te maken had, en dus niet met voetbal.
Het is geen geheim dat zoekmachines hun algoritmes zo inrichten dat de meest relevante resultaten bovenaan komen. Google maakt daarbij ook gebruik van alle informatie die de zoekgigant over de zoeker weet, althans denkt te weten. Dat lijkt handig, want zo vind je sneller meer relevante informatie. Toch is er een fundamenteel bezwaar tegen deze praktijk. Je creëert op deze manier wat experts een Filter Bubble noemen: een soort cocon van informatie die aansluit bij je persoonlijke interesses. Informatie die afwijkt van jouw persoonlijke norm wordt, als minder relevant, minder prominent of zelfs helemaal niet getoond. Het is bijzonder de vraag of het maatschappelijke debat hiermee gediend is. Dit lijdt immers onmiskenbaar tot polarisering van standpunten.
De Nationale Denktank heeft nu een tool ontwikkeld waarmee je het internet kunt ervaren vanuit het profiel van een ander: Hack je Hokje. Fantastische naam, en een nog beter logo overigens.
Zie hier een promofilmpje.
De officiële lancering is in maart, en op dat moment zullen we in een uitgebreide SOLV test-blog deze browserplugin aan een test onderwerpen.