Apple heeft de Iphone applicatie Google Voice geweerd uit haar Apple Appstore. De Amerikaanse telecomwaakhond Federal Communications Commissions (FCC) heeft Apple, AT&T en Google om uitleg gevraagd waarom deze, en andere applicaties zijn geweigerd voor de Appstore.
De FCC is tevens benieuwd hoeveel invloed telecomprovider AT&T mogelijk heeft gehad op het weigeren van Google Voice. Immers, deze applicatie zou goed kunnen concurreren met diensten die AT&T zelf levert. Google Voice is een voip-service waarmee gebruikers een enkel telefoonnummer kunnen gebruiken om al hun toestellen tegelijkertijd over te laten gaan. Ook kan er worden ingesteld op welke tijden van welke dagen bepaalde toestellen wel of niet bereikbaar zijn. Overigens zijn andere voip-applicaties wel teogelaten tot de Appstore.
Vorige maand kondigde de FCC al een onderzoek aan naar exclusieve deals tussen telefoonfabrikanten en telecomproviders om te bepalen of er sprake is van benadeling van consumenten. Deze deals zouden een beperking kunnen vormen voor de keuzevrijheid van consumenten en innovatie in de markt.
De toelatingsprocedure van Apple voor het toestaan en weigeren van applicaties voor de iPhone wordt al tijden bekritiseerd. De procedure zou ondoorzichtig en onvoorspelbaar zijn. De FCC heeft dan ook opheldering gevraagd over de precieze gang van zaken tijdens de toelatingsprocedure. Wat zijn de voornaamste redenen om applicaties te weigeren en welk percentage van ingediende apps worden afgewezen? Google mag naast een toelichting op de onderhandelingen met Apple over Google Voice ook inzage geven in haar eigen applicatiebeleid in de Android Market.
Lees hier het bericht.