Gisteren organiseerde SOLV het seminar “Audiovisuele Mediadiensten, de Mediawet 2008 in 2009 alweer in de steigers”.
SOLV heeft recentelijk onderzoek gedaan naar de mogelijke implicaties van de Europese richtlijn audiovisuele mediadiensten en naar de gewenste wijze van implementatie daarvan in Nederland. Het marktonderzoek is verricht onder publieke en commerciële omroepen, kabelaars en zogenaamde nieuwkomers. Het onderzoek concentreerde zich op de vier heetste hangijzers uit de richtlijn: de reikwijdte van de regels, het onderscheid tussen lineaire en non-lineaire diensten, het begrip redactionele verantwoordelijkheid en de regels omtrent reclame. Nu het wetsvoorstel ter implementatie van de richtlijn aanhangig is, blijken er nog veel onduidelijkheden te bestaan over de toepassing van deze begrippen.
Tijdens het seminar werd het wetsvoorstel toegelicht door mr. Katja Mutsaers en mr. drs. Helga Zeinstra, ambtenaren van het Ministerie van OC&W. Vervolgens heeft Marieke Neervoort de uitkomsten van het SOLV onderzoek gepresenteerd. Daarna was het woord aan de panelleden mr. Ronald Vecht (NPO), mr. Arjo Kramer (SBS), mr. Ad van Loon, (X-Media Strategies) en Marco Mur (Rabobank). De paneldiscussie vond plaats onder leiding van Menno Heerma van Voss van SOLV. De middag werd afgesloten met een borrel op het dakterras van Nemo.