De Reclame Code Commissie heeft uitspraak gedaan naar aanleiding van de klanten die tegen commercials van New York Pizza waren ingediend en waar ik u reeds eerder over berichtte. De klachten betroffen met name het geweldadige karakter en expliciete taalgebruik, met name door het veelvuldig gebruiken van het woord fucking. De RCC heeft de klachten deels gegrond verklaard.
Ten aanzien van volwassenen heeft de RCC er begrip voor dat de commercials door het deels gesuggereerde geweld en het gebezigde expliciete taalgebruik niet door een ieder worden gewaardeerd en aanvankelijk mogelijk een schokeffect teweegbrengen. De grenzen van het toelaatbare worden bij dit alles, aldus de RCC, echter niet overschreden.
Voor kinderen acht de RCC de uiting wegens de suggestie van geweld tegen de persoon die op de grond ligt en haar verdere gewelddadige karakter wel te schokkend. Kinderen zullen niet begrijpen dat het hier om een parodie op The Sopranos gaat en zullen, als zij geen Engels begrijpen, ook niet snappen dat de rode vloeistof geen bloed is maar tomatensaus. Ook meent de RCC dat de commercials door het zeer expliciete taalgebruik niet geschikt zijn voor jeugdige kijkers.
De RCC stelt in haar beslissing dan ook als voorwaarde dat de commercial niet meer vóór 20.00 uur wordt uitgezonden. New York Pizza had overigens op voorhand zelf al aangegeven het tijdstip van uitzending nog eens kritisch onder de loep te nemen, dus zal dit naar ik vermoed niet als een nederlaag ervaren.
Lees hier het hele bericht.