De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start een campagne om consumenten te waarschuwen voor aankopen bij nepshops via social media. Bedrijven benaderen consumenten veel via social media, vaak zonder tussenkomst van een website. Wanneer een product niet voldoet of in het geheel niet wordt ontvangen, blijkt de afzender vaak onvindbaar en staat de consument met lege handen. De schade voor consumenten bedroeg vorig jaar bijna vijf miljoen euro, zo bericht de ACM.
Om consumenten online te wapenen voert de ACM de campagne, die wordt aangeboden via haar loket ConsuWijzer. Daarop wordt een checklist aangeboden waarmee consumenten na kunnen gaan of een webshop veilig is. Consumenten worden als volgt geadviseerd:
– Om reviews en klachten te checken van de betreffende webshop.
– Om het KvK-nummer te checken en de website van de politie te bekijken, om na te gaan of er aangifte tegen het bedrijf is gedaan.
– Om de contactinformatie, waaronder het adres te checken en te testen of het bedrijf reageert op een telefoongesprek, email of chatbericht.
– Om pas achteraf te betalen. Als dat niet mogelijk is, verzekerd te betalen via bijvoorbeeld een creditcard.
Ook verwijst de ACM naar een informatiepagina over veilig online winkelen, waar onder meer wordt uitgelegd wat de regels zijn met betrekking tot betaalmogelijkheden, levertijd en bedenktijd.
Consumenten kunnen tenslotte hun ervaringen melden op ConsuWijzer en kunnen daar terecht voor advies over vervolgstappen.