020 530 0160

“Let op! Geld lenen kost geld” wordt goed toegepast

Gepubliceerd op 30 december 2009 categorieën ,

Uit een onderzoek van afgelopen dinsdag in opdracht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) blijkt dat deze verplichte waarschuwing bij reclames voor leningen over het algemeen goed wordt toegepast door kredietaanbieders op radio, televisie en gedrukte media. Alleen op websites van (vooral kleine) financiële ondernemingen ontbreekt bij vier op de vijf sites de slagzin of is deze niet conform de regels. De AFM zal blijven toezien op het juiste gebruik van de waarschuwingszin en zal indien nodig handhavend optreden.

Sinds 1 april 2009 moet de slogan ‘Let op! Lenen kost geld’ verplicht worden vermeld in alle kredietreclames, zoals ook volgt uit artikel 53 lid 8 van het Besluit Gedragstoezicht Financiële Ondernemingen (Bgfo). Alleen algemene reclames voor hypotheken en reclames waarbij wordt ingegaan op de aankoop van de eigen woning zijn uitgezonderd van deze waarschuwingszin.

De slogan vloeit voort uit het feit dat het kabinet de toenemende schuldenproblematiek wilde tegen gaan. De consument moest bewuster worden van de kosten en risico’s van lenen. Wat blijkt? 73% van de consumenten geeft aan dat de zin aanzet tot denken over de nadelige gevolgen van lenen.

Lees hier en hier het bericht.

Bron: Nu.nl en Adformatie.nl
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Kim Crijns

publicaties

Gerelateerde artikelen