Vodafone gaat klanten waarschuwen bij oproepen naar buitenlandse frauduleuze nummers. De melding is als volgt: ”Let op, u belt naar een buitenlands nummer. Hier kunnen hoge kosten aan verbonden zijn. Wilt u dit niet, verbreek dan de verbinding”. Hierdoor moet worden voorkomen dat klanten onnodig hoge kosten maken en moet het aantal klachten over deze fraude dalen.
Sinds juli 2018 heeft Vodafone reeds honderden buitenlandse nummers geblokkeerd naar aanleiding van klachten over zogenaamde Wangiri-fraude. ”Wangiri” is een Japanse term en betekent ”één keer overgaan en stoppen”. Bij Wangiri-fraude belt een oplichter met een buitenlands nummer naar een Nederlands slachtoffer. De oplichter verbreekt de verbinding voordat de het gesprek is beantwoord, zodat het slachtoffer een gemiste oproep ziet en terugbelt. Elke keer als er naar het nummer van de oplichter wordt gebeld, ontvangt de oplichter een deel van de belkosten. Hoe langer het gesprek, hoe hoger de kosten. Sommige oplichters gaan zo ver dat er met piepjes en toontjes wordt gedaan alsof de lijn verbroken is, terwijl de verbinding nog actief is.
Telecomproviders kunnen moeilijk of niet voorkomen dat klanten Wangiri-oproepen ontvangen, omdat de fraudeurs steeds nieuwe nummers gebruiken. Vandaar dat Vodafone een heeft melding geïntroduceerd. Ook andere telecomproviders informeren actief over dit type fraude. Niet bekend is op welke manier Vodafone de selectie van de mogelijk frauduleuze nummers maakt, maar mogelijk wordt onder meer het aantal inkomende internationale gesprekken gemonitord.
Kamervragen
Het afgelopen jaar zijn er honderden Nederlanders dupe van de Wangiri-fraude geworden, maar nauwkeurige cijfers ontbreken, zo liet staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken op Kamervragen van het CDA weten. In 2016 werden 90.000 Tele2-klanten de dupe van de Wangiri-fraude. Hoe groot het probleem op dit moment is, in onduidelijk. Volgens Keijzer is het herkennen van deze vorm van fraude lastig, “omdat zij gekenmerkt wordt door een specifieke combinatie van factoren, die bovendien lastig zijn te registreren.” Het vervolgen van Wangiri-fraudeurs is volgens Keijzer een complex, vaak internationaal spelend fraudefenomeen, waardoor het vinden van voldoende aanknopingspunten voor een succesvolle opsporing en vervolging wordt bemoeilijkt.
Keijzer gaf verder aan dat telecomaanbieders een grote rol kunnen spelen bij de aanpak van Wangiri-fraude en dat er al maatregelen worden genomen, zoals het monitoren van telefonieverkeer om fraudepatronen te herkennen, het uitwisselen van informatie tussen telecomproviders en andere belanghebbenden, en het blacklisten van frauduleuze nummers. Tenslotte kunnen mensen ook zelf maatregelen nemen, zoals het laten blokkeren van buitenlandse informatie- en servicenummers.