Steeds meer webshops verkopen producten via dropshipping. Aan dropshipping zijn echter ook risico’s verbonden. In dit blog kunt u lezen waar u op moet letten.
Bij dropshipping biedt een webshop producten aan consumenten aan, maar plaatst de bestelling vervolgens bij een leverancier. Deze leverancier zit veelal in het buitenland. Vervolgens stuurt de leverancier het product rechtstreeks naar de consument. Een groot voordeel hiervan is dat de webshop geen voorraden hoeft aan te houden. Ook kan de webshop zich volledig richten op marketing en klantenservice.
Afspraken met consumenten
Als webshop bent u juridisch verantwoordelijk voor de levering van het product. Daarbij moet u ook zorgen voor naleving van de consumentenregels. U biedt immers de producten aan de consumenten aan en niet de leverancier.
- Een belangrijk onderdeel van de consumentenregels is de informatieplicht.
- U moet de consument tijdig en juist informeren over onder andere de aard van het product, de prijs, de verzend- en retourkosten en de levertijd.
- U moet de consument informeren over de wettelijke bedenktijd en de mogelijkheid bieden om de bedenktijd in te roepen.
- De consument heeft een wettelijk recht op garantie. Als het product niet voldoet aan wat de consument ervan mag verwachten, bent u soms verplicht om het product te vervangen of repareren.
- Verder moet u zorgen voor een gedegen klachtafhandeling.
Afspraken met leveranciers
Het is van belang om goede afspraken te maken met uw leveranciers. Denk hierbij aan afspraken over levertijden, retourzendingen en beschikbare voorraden. Bij internationale dropshipping is de levertijd vaak langer en zijn verzend- en retourkosten hoger.
Verder zijn afspraken over de kenmerken en kwaliteit van het product belangrijk. In verband met de wettelijke garantie is het bijvoorbeeld van belang om afspraken te maken met de leverancier over de kwaliteit van het product en eventuele claims van consumenten. Ook als u het product zelf nooit heeft gezien.
Optreden ACM
Bij het overtreden van de consumentenregels kunt u niet alleen een klacht of claim krijgen van uw klanten. Ook de ACM kan in zo’n geval optreden. De ACM heeft verschillende mogelijkheden om consumentenproblemen op te lossen, zoals waarschuwen of een boete of een last onder dwangsom opleggen.
Recent heeft de ACM webshop Wearpods op de vingers getikt voor het niet naleven van de consumentenregels bij de verkoop via dropshipping.
Dropshipping biedt veel voordelen wanneer u online producten verkoopt. Met alleen het juist informeren van consumenten bent u er nog niet. Het is van belang om te zorgen dat u de afspraken met de consument ook nakomt. In dit verband zijn goede afspraken met uw leveranciers noodzakelijk. Wij helpen u graag door te adviseren over deze afspraken en het opstellen van een dropshipping overeenkomst.
Bijgewerkt op 29 september 2020