Afgelopen zaterdag zijn nieuwe EU-regels over etikettering van levensmiddelen van kracht gegaan. De Verordening is al in 2011 door het Europees Parlement goedgekeurd, en fabrikanten hadden 3 jaar de tijd om hun etiketten aan te passen aan de nieuwe regels.
Belangrijke veranderingen zijn onder andere:
-
Verbeterde leesbaarheid van de informatie: de minimale lettergrootte is 1,2 mm (0,9 mm voor kleine etiketten);
-
Duidelijker en geharmoniseerde presentatie van allergenen (bijvoorbeeld soja, noten, gluten, lactose) voor voorverpakte levensmiddelen in de lijst van ingrediënten (nadruk door lettertype, de stijl of de achtergrondkleur);
-
De informatie over allergenen moet ook worden genoemd bij onverpakte producten en in restaurants en cafés;
-
De herkomst van vlees (varkens, schapen, geiten en pluimvee) moet worden vermeld;
-
De datum van eerste invriezing van een product moet worden vermeld;
-
De etiketteringsregels gelden zowel voor online (webshops) als voor offline verkoop.
De EU heeft een Infographic gepubliceerd waar de veranderingen zijn afgebeeld:
Vanaf december 2016 zijn fabrikanten verplicht om per 100 gram of 100 ml op de verpakking te vermelden hoeveel energie, (verzadigde) vetten, koolhydraten, suikers, proteïne (eiwit) en zout het product bevat.
Kritiek
Voedselwaakhond foodwatch heeft kritiek geuit op de nieuwe regels. Volgens foodwatch zijn de nieuwe regels niet streng genoeg. Zo is het lettertype te klein, hoeven fabrikanten bij de meeste producten nog steeds niet de herkomst van bepaalde producten te vermelden en kunnen fabrikanten nog steeds misleidende foto’s en afbeeldingen op hun etiketten plaatsen. Foodwatch schrijft op haar website:
“Zelfs als er slechts een ministukje aardbei in aardbeienyoghurt zit, mogen er grote aardbeien op het yoghurtpak staan. Die aardbeienplaatjes zijn alleen verboden als er helemaal geen aardbei in de yoghurt te vinden is en de producent bijvoorbeeld alleen aardbeiaroma heeft gebruikt, dat niet gemaakt is van echte aardbeien. Zodra de fabrikant een heel klein beetje echt fruit of aroma gemaakt van echt fruit toevoegt, kan hij zijn gang gaan met afbeeldingen en slogans die grote hoeveelheden fruit suggereren.”
Ook vindt foodwatch het – net als de Consumentenbond – zonde dat het verkeerslichtsysteem niet is ingevoerd. Consumenten zouden met het verkeerslichtsysteem in één oogopslag op de voorkant van een verpakking kunnen zien of een product veel (rood), gemiddeld (oranje) of weinig (groen) vet, zout en suiker bevat.
Toezicht
In Nederland houdt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) toezicht op de naleving van de etiketteringsregels. De NVWA heeft aangegeven dat zij in 2015 steekproefsgewijs de naleving van de regels zal toetsen, en zo nodig zal handhaven.