Dat technologie niet meer weg te denken is uit de hedendaagse wereld wisten we al, maar nu neemt technologie ook de Paris Fashion week over. De show van het Franse modehuis Chanel, dat als een van de hoogtepunten van de Fashion week in Parijs wordt gezien, had als thema technologie.
De catwalk in het Grand Palais in Parijs was volledig ingericht als datacentrum genaamd “Chanel Data Center”, vol met servers en gekleurde bedrading. De modellen liepen als robots gehuld in Chanel over de catwalk.
Foto: data center dynamics
Ook de uitnodiging voor deze graag geziene show was tech geïnspireerd door de kenmerkende ‘C’ van Chanel af te beelden in bedrading. Volgens hoofdontwerper van Chanel, Karl Lagerfeld, is zijn visie voor deze fashion show niet retroperspectief, maar een visie op de huidige wereld. “Stel je je leven eens voor zonder telefoon”, aldus Lagerfeld. Karl is geïnspireerd geraakt door de toekomst waarin kunstmatige intelligentie en robots steeds verder worden ontwikkeld. De show kan door Karl worden getypeerd als ‘intimate technology’, ofwel vrouwelijkheid verborgen onder technologie.
De fashion wereld is lyrisch, maar er is ook kritiek. Niet van de fashion lovers, maar vanuit de tech wereld: “Where was our invite?” en “One strange detail is that close ups seem to show activity lights on, above empty sockets.”
Ach ja, je kan als fashiongoeroe nog niet alles goed doen in de techwereld, maar de ontmoeting tussen fashion en technologie is uiteraard de eerste stap.