De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft aangekondigd dat importeurs vanaf 1 november 2016 een last onder dwangsom of forse boete tegemoet kunnen zien als zij onvermijdbare kosten niet opnemen in hun advertenties. De aankondiging volgt op een onderzoek van de ACM naar de prijzen die auto-importeurs in hun advertenties noemen. Eenmaal bij de dealer blijkt de consument bijna altijd méér te moeten betalen dan de prijs die in de advertentie staat. Dat komt door de zogenaamde ‘autorijklaarkosten’ die de autodealer in rekening brengt. Dat zijn kosten voor bijvoorbeeld transport, verwijderen van verpakkingsmateriaal, registratie bij de RDW en kentekenplaten. Deze verplichte bijkomende kosten kunnen oplopen tot wel 1500 euro per auto.
Op grond van art. 6:193c BW dienen alle onvermijdbare kosten van een product te zijn opgenomen in de advertentieprijs. De ACM: “Voor de prijs die in de advertentie staat, moet je met die auto de showroom uit kunnen rijden. De autobranche moet daar duidelijk over zijn. Onvermijdbare kosten moeten gewoon in de advertentieprijs staan.”
ACM wil dat de kosten voor de consument transparant zijn en dat consumenten prijzen beter kunnen vergelijken. De Consumentenbond en de ANWB hadden eerder al aangegeven dat de prijzen in de autobranche onduidelijk zijn en dat dealers en importeurs prijzen ‘inclusief rijklaarkosten’ zouden moeten vermelden in hun advertenties.