Gepubliceerd op 30 augustus 2018 categorieën Consumentenrecht, Juridisch algemeen, Reclamerecht
De Zweedse anticonceptieapp Natural Cycles adverteerde op Facebook met de boodschap dat de zeer accurate en gecertificeerd app zich aanpast aan elke unieke menstruatie cyclus. Deze reclame werd door de Britse reclametoezichthouder, de Advertising Standards Agency, misleidend bevonden, omdat consumenten dit zo opvatten dat de app zeer nauwkeurig is en daarom betrouwbaar om te beschermen tegen ongewenste zwangerschap. Ook de stelling ‘clinically tested alternative to birth control methods’ werd in dat oordeel genomen.
De app dient als een vorm van anticonceptie waarbij een gebruik wordt gemaakt van een thermometer en is ook in Nederland te gebruiken. De app geeft op basis van een algoritme ‘rode’ of ‘groene’ dagen aan bij het risico op zwangerschap bij onbeschermde seks. Om het aantal rode ‘risico’-dagen in een maand te verminderen, moeten vrouwen hun temperatuur elke ochtend op hetzelfde tijdstip meten, zodat de app de ovulatie- en menstruatiecyclusfasen kan volgen. Echter, als iets de routine verstoort – zoals een kater, roken of opstaan naar de badkamer waardoor de lichaamstemperatuur beïnvloed kan worden – moet een meting worden overgeslagen.
De Britse toezichthouder heeft onderzoek ingesteld nadat zij drie klachten heeft ontvangen over de app. Eerder dit jaar werden Zweedse autoriteiten geïnformeerd over de app, omdat 37 van de 668 abortusaanvragen in een ziekenhuis in Stockholm van vrouwen kwamen die de app gebruikten als anticonceptiemiddel.
Natural Cycles heeft inmiddels verklaard het oordeel van de Britse toezichthouder te respecteren en de reclame direct verwijderd.
Bron: theguardian.co.uk
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.