Vorig jaar blogde mijn collega al over het onderzoek van de Consumentenbond naar de manier waarop webshops omgaan met retourzendingen. Ook dit jaar heeft de Consumentenbond een vergelijkbaar onderzoek uitgevoerd. De webshops scoorden helaas nog slechter dan vorig jaar. Waar in 2014 nog 31% van de webshops het aankoopbedrag te laat terugbetaalden na retourzending, bleek dat aantal dit jaar op maar liefst 57% te liggen.
Lees het rapport van de Consumentenbond hier.
Sinds 13 juni 2014 zijn op het gebied van online winkelen de regels in het voordeel van de consument aangescherpt. Zo heeft de consument nu veertien dagen de tijd om zijn bestelde product (zonder opgave van reden!) terug te sturen. Het aankoopbedrag moet vervolgens ook binnen veertien dagen na de ontbinding worden terugbetaald, inclusief eventuele verzendkosten. Dit blijkt in de praktijk dus nogal eens mis te gaan.
Voor meer informatie over de nieuwe regels per juni 2014, zie ook onze SOLV Checklist.