Onlangs, heeft het College van Beroep van de Reclame Code Commissie (RCC) in hoger beroep bevestigd, dat het gebruik van de uitingen van Citroën:
“Joris koopt deze maand ook een auto maar dan tegen 0% BTW en 0% rente”
en
“De Citroën C1 – Decemberactie: 0% BTW + 0% Rente”
geoorloofd zijn.
Dit soort uitingen, waarbij gesuggereerd wordt dat geen BTW behoeft te worden betaald – in feite wordt de normale prijs verlaagd met het BTW bedrag en let wel niet verminderd met 21% – werden al vaker gebruikt, zowel in de autobranche als in andere branches.
Eerder: Consument begrijpt het niet
Voorheen oordeelde (de voorzitter van) de RCC vaak dat dit misleidend was (bijv: Praxis-uitspraak). Waarom?
Omdat de gemiddelde consument verwacht dat de koopprijs met 21% zal worden verlaagd en niet het BTW bedrag (ofwel met 17,35% over de normale prijs). Want van de gemiddelde consument zou niet kunnen worden verwacht dat hij weet dat niet de 21% korting over de normale koopprijs inclusief BTW moet worden berekend, maar dat dat bedrag inclusief BTW wordt verminderd met het BTW bedrag ofwel verminderd met 17,35% over dat dat bedrag.
Als u voor wiskunde een goed cijfer had, begrijpt u voornoemd cijfergegoochel waarschijnlijk gelijk.
Nu: Consument begrijpt het wel
In bovengenoemde Citroën-zaak oordeelde het CvB – in lijn met de eerdere beslissing van de RCC voorzitter – nu anders. Volgens het CvB zal de gemiddelde consument begrijpen dat de adverteerder tijdelijk een korting geeft die gerelateerd is aan de hoogte van de BTW.
Voornoemd gegoochel kwam dus niet meer aan de orde.
Hierbij speelde ook mee dat op de website van Citroën en onderaan in de advertenties een toelichting gegeven op de mededeling “0% BTW”. Daaruit zou duidelijk blijken dat de aanbieding inhoudt dat de adverteerder de BTW “betaalt” ofwel een aan de BTW gerelateerde korting op de prijs van de auto geeft.