Het kabinet heeft de Publieke Omroepen toestemming gegeven voor titelsponsoring en merchandising in cultuur- en sportprogramma’s en liefdadigheidsprogramma’s.
Uit het rapport van het Centrum voor Intellectueel Eigendomsrecht, waarop dit besluit is gebaseerd, blijkt dat titelsponsoring en merchandising naast een bron van inkomsten ook manieren zijn om de band tussen publiek en programma te versterken.
Het Commissariaat voor de Media heeft laten weten de betreffende beleidsregels te versoepelen.
Bij de commerciële omroepen is titelsponsoring zonder beperkingen toegestaan, met uitzondering van nieuws- en actualiteitenprogramma’s.
In het kader van het creëren van een gelijk speelveld en deregulering van reclame en sponsoring wil het CvdM de regels voor de commerciële omroepen die actief zijn op de Nederlandse markt, ongeacht het land van waaruit zij uitzenden, gelijktrekken en verruimen, door splitscreenreclame, het opnemen van slogans en minimumduur van reclameblokken toe te staan.
Lees hier het bericht.