020 530 0160

Ondertussen in Den Haag – Kabelmonopolie en privacy bij het UWV

Gepubliceerd op 22 december 2014 categorieën 

In de Kamervragen en –antwoorden van vorige week werd onder andere antwoord gegeven op vragen over het transport via coax- en glasvezelkabel door Caiway en privacyperikelen bij het UWV. Nieuwe vragen werden gesteld over Uber, de status van regulering van drones en aanhoudende klachten van consumenten over het overtreden van het nieuwe schriftelijkheidsvereiste bij telesales.

Monopoliepositie voor Caiway

Allereerst waren het Mulder en Omtzigt (beiden CDA) die vroegen of het waar is dat Caiway bij coax- en glasvezelkabel zorgt voor zowel het transport als alle diensten. Ook willen de Kamerleden weten of het waar is dat Caiway in het tweede kwartaal van 2015 de klanten meer keuze biedt op het glasvezelnetwerk en of eventueel onderzoek van het ACM naar concurrentiebeperking nodig is.

Minister Kamp reageerde hierop dat Cogas, de eigenaar van het plaatselijke coaxnetwerk en het nieuwe glasvezelnetwerk, zelf mag bepalen welk bedrijf diensten aanbiedt op het coax-netwerk. De keuze is daarbij op Caiway gevallen na beëindiging van het contract met Ziggo. Voor het nieuwe glasvezelnetwerk is het echter mogelijk dat ook andere aanbieders het transport van diensten gaat verzorgen, nu daarop meerdere aanbieders tegelijk actief kunnen zijn. Omdat er meerdere aanbieders komen, zal er sprake zijn van concurrentie en keuze voor de gebruikers, waardoor er voor het ACM momenteel geen aanleiding is om een onderzoek naar concurrentiebeperking in te stellen. De volledige vragen en antwoorden vind je hier.

Privacyproblemen bij het UWV

Voorts kwamen er vragen van het lid Schut-Welkzijn (VVD) naar aanleiding van het bericht dat het UWV laks met privacy zou zijn, hetgeen uit onderzoek van het CBP blijkt. Het gaat daarbij om informatie over arbeidsverleden, opleiding, alimentatie, uitkeringen en boetes.  Het Kamerlid vroeg of bevestigd kon worden dat een beveiligingsplan in zijn geheel ontbreekt en er geen adequate analyse en afwikkeling van de beveiligingsincidenten zijn, waardoor er een groot risico is dat gevoelige gegevens in de verkeerde handen terechtkomen.

Minister Asscher bevestigde dat niet alle beveiligingseisen worden nageleefd, wat de nodige risico’s met zich meebrengt. Bij een onderdeel van het UWV, het Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen, ontbreekt namelijk een actueel vastgesteld beveiligingsplan, een toereikende procedure om met beveiligingsincidenten om te gaan en een formeel vastgestelde procedure voor autorisatieverlening aan de gebruikersbeheerder van een organisatie die gegevens afneemt. Inmiddels heeft het UWV het beveiligingsplan echter bijgewerkt en de voormelde procedures opgesteld. Hiermee zouden dergelijke problemen voor de toekomst uit de wereld geholpen moeten zijn. Lees de vragen en antwoorden hier.

Nieuwe vragen

Het naderende kerstreces in de Tweede Kamer weerhield Kamerleden er niet van om nieuwe Kamervragen op bewindslieden af te vuren. Zo wil Mei Li Vos (PvdA) weten of het schriftelijkheidsvereiste voor telefonische verkopen van bepaalde diensten nog steeds door Pretium wordt overtreden en of ook andere partijen dit vereiste negeren. Het Lid Elias (VVD) stelde vragen over het verschil tussen privé en professioneel gebruik van drones, evenals over de stand van ontwikkelingen in wet- en regelgeving op dit gebied. Ten slotte wil Bashir (SP) opheldering over Uber, nu zij zich noch door hoge boetes, noch een gerechtelijke uitspraak laat inbinden. Ook stelt het Kamerlid vraagtekens bij het feit dat grote ketens tegoeden voor Uber weggeven en de mogelijkheden voor de taxi-branche om onder de taxiwet te innoveren.

De leukste van 18 vragen die het Lid Bashir over dit onderwerp stelde wil ik jullie niet onthouden; dat is namelijk een heerlijke open deur:

Wat vindt u van de opstelling van Uber dat het zich niet aan de taxiwetgeving hoeft te houden omdat die verouderd zou zijn? Hoeven mensen en bedrijven zich inderdaad niet aan de wet te houden op het moment dat ze vinden dat de wet verouderd is? Zo niet, kunt u dan (aan Uber) uitleggen hoe het wel werkt?

Ik ben benieuwd wat de ondervraagde Staatssecretarissen hier voor bloedserieus antwoord op verzinnen, dat lezen jullie in 2015 in deze rubriek!

Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Tomas Weermeijer

publicaties

Gerelateerde artikelen