Het Franse parlement heeft op 30 juni 2016 een voorstel besproken waarin eSports worden gereguleerd. De regulering maakt onderdeel uit van de Digital Republic Bill, die tot doel heeft Frankrijk voor te bereiden op toekomstige ontwikkelingen. Maar wat zijn eSports eigenlijk? De naam doet het al vermoeden, het is elektronische sport. Denk daarbij aan wedstrijden in videogames. Dit soort wedstrijden wordt steeds groter, waardoor steeds meer sponsoren interesse tonen. Dit heeft tot gevolg dat de prijzen in de miljoenen kunnen lopen terwijl regulering nog in de kinderschoenen staat. Frankrijk probeert in te spelen op deze ontwikkeling en een graantje mee te pikken, door op dit terrein regulering op te stellen.
Door de nieuwe regulering worden eSports uit het terrein van de kansspelen gehaald. Daartoe wordt ten eerste onderscheid gemaakt tussen wedstrijden die geheel online plaatsvinden en wedstrijden waarbij de spelers fysiek aanwezig moeten zijn. Voor fysieke wedstrijden moet de organisator toestemming vragen en aan nieuw opgestelde regels voldoen, zoals regels omtrent de verdeling van de prijzen. Online wedstrijden kennen minder strenge regels en zijn in beginsel toegestaan zolang de spelers geen contributie hoeven te betalen, anders dan de aanschaf van het spel en een internet verbinding. De spelers worden tevens erkend als professionele sporters en werknemers, waardoor zij beter beschermd worden.
In Nederland lijkt regulering op het gebied van eSports nog afwezig te zijn, waardoor partijen zijn aangewezen op al bestaande algemene regelgeving en de onzekerheid die daarmee gepaard gaat. Wellicht wordt het tijd dat ook Nederland zich klaar maakt voor de 21ste eeuw, of zou, wegens het internationale karakter van eSports, regulering van de eSports-markt door de Europese Unie voorkeur verdienen?
Met dank aan Dewi Harkink.