In de afgelopen periode is veel aandacht besteed aan het fenomeen ‘burgerjournalistiek’. Hoewel een echte definitie ontbreekt, is de kern van burgerjournalistiek dat de gewone burger de content, zoals teksten, foto’s of video’s, aanlevert.
Grote partijen in de markt hebben geprobeerd bij de opmars van de burgerjournalistiek aan te haken. PCM en Talpa richtten Skoeps op. Via de website skoeps.nl kunnen foto’s en video’s van nieuwswaardige gebeurtenissen aan Skoeps worden toegezonden. Deze worden door de redactie beoordeeld en, na goedkeuring, op de website geplaatst. Ook zal de redactie proberen de foto’s door te verkopen. Indien dat lukt, krijgt de fotograaf de helft van de opbrengst. De site is nog volop in ontwikkeling maar loop volgens de initiatiefnemers goed.
Een ander initiatief op het gebied van burgerjournalistiek is hier.nl van Ilse Media. Bij deze website ligt de nadruk op het geschreven woord. Verder is de site gericht op de directe omgeving van de bezoeker. Iemand die woont in Amsterdam krijgt dan ook de Amsterdam versie van hier.nl te zien. Burgers leveren teksten aan die, na goedkeuring door een redactie, op de website worden geplaatst. Anders dan Skoeps heeft Ilse Media aangegeven te worstelen met de site. Het zou moeilijk zijn om voldoende goede burgerreporters te vinden.
Dan Gillmor, de oprichter van Center for Citizen Media, heeft een rapport over burgerjournalistiek geschreven. Hoewel hij de vele goede ideeën toejuicht en het goed vindt dat traditionele mediapartijen zich bezig houden met burgerjournalistiek, is de conclusie van Gillmor dat de burgerjournalistiek nog wel een lange weg te gaan heeft. Volgens Gillmor dient er veel meer geëxperimenteerd te worden met burgerjournalistiek.
Lees hier het volledige bericht.