Een opvallende aflevering van het Klokhuis deze zomer. Het informatieve kinderprogramma ‘schonk’ namelijk in een van de uitzendingen aandacht aan het productieproces van trappistenbier. Het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid ‘STAP’ vond dit uiterst merkwaardig en diende naar aanleiding hiervan een klacht in bij het Commissariaat voor de Media (CvdM).
In de betreffende aflevering wordt haarfijn uitgelegd hoe het productieproces van trappistenbier eruitziet. Zo wordt onder meer de brouwerij van de Abdij Koningshoeven bezocht en wordt regelmatig een biertje van het merk ‘La Trappe’ in beeld gebracht. Volgens STAP is dit echter in strijd met artikel 2.88b van de Mediawet. Hierin staat dat productplacement en sluikreclame niet zijn toegestaan bij de publieke omroep.
De klacht is inmiddels door het Commissariaat behandeld en besloten is om niet verder op te treden tegen de NTR. Het CvdM ziet hiertoe geen aanleiding nu de NTR de redactionele keuzevrijheid heeft om te bepalen welke onderwerpen worden besproken. Bovendien werd in de aflevering tevens aandacht besteed aan de risico’s van alcoholgebruik. Het CvdM is verder van mening dat van sluikreclame geen sprake is nu nergens uit blijkt dat de NTR gelden heeft ontvangen van de Abdij voor de uitzending. Ook zegt het Commissariaat dat in de aflevering alles is gedaan om het biermerk in kwestie buiten beeld te houden.
STAP laat op haar website weten niet gelukkig te zijn met dit besluit van het Commissariaat. Zij vindt het ongepast dat kinderen ‘les’ krijgen in het produceren van bieren en bepaalde bieren geroemd worden, terwijl gezondheidsorganisaties, in samenwerking met de overheid, er alles aan doen om alcoholgebruik bij jongeren onder de 18 jaar te voorkomen. “Stel je voor dat de tabaksindustrie of een cannabisteler de ruimte krijgt om kinderen van 8 tot 12 jaar zo te benaderen, dan is de wereld te klein,” aldus STAP.
De betreffende aflevering is overigens onmiddellijk door de NTR van het internet verwijderd.