De ministerraad heeft op voorstel van minister Plasterk ingestemd met toezending aan de Tweede Kamer van een nieuwe Mediawet. De nieuwe wet zorgt voor een betere aansluiting van de publieke omroep op het digitale tijdperk.
Ook bevat het voorstel een verbod op alcoholreclame op radio en televisie voor 21.00 uur. Het kabinet wil daarmee drankmisbruik onder jongeren bestrijden.
Als eind 2008 de nieuwe Mediawet in werking treedt, behoren alle vormen van elektronisch aanbod tot de hoofdtaak van de publieke omroep. Dat geldt ook voor digitale diensten als themakanalen, websites en mobiel aanbod, die onder de huidige Mediawet slechts bijzaak zijn. Diverse bepalingen in de Mediawet die niet goed passen bij een multimediale aanpak verdwijnen. Zo vervangen prestatieafspraken over het totale aanbod de verplichte percentages zendtijd voor informatie en cultuur die alleen gelden voor Nederland 1, 2 en 3. Ook hoeven de omroepen niet langer een voorgeschreven deel van hun zendtijd in te vullen op een vast thuisnet. Daarmee bekrachtigt het kabinet het nieuwe ‘programmeermodel’ in Hilversum, conform de afspraken uit het Coalitieakkoord.
In de nieuwe Mediawet zijn de reclameregels voor de commerciële omroepen versoepeld. Nederlandse omroepen mogen hun films vaker onderbreken en zij mogen split screen reclame uitzenden. De Tweede Kamer en de commerciële omroepen hadden om deze verruiming gevraagd omdat deze omroepen onder de Nederlandse wet (SBS) minder mochten dan de omroepen die vanuit Luxemburg uitzenden (RTL). In de nieuwe wet is dit verschil verdwenen.
De nieuwe Mediawet maakt het verder mogelijk om op te treden tegen zenders die haat zaaien of oproepen tot geweld. Zenders kunnen voortaan door het Commissariaat voor de Media tijdelijk of helemaal uit de lucht worden gehaald als zij in Nederland strafrechtelijk veroordeeld zijn wegens haat zaaien.
Lees hier het bericht bij het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap.