020 530 0160

Google gaat nog gerichter adverteren

Gepubliceerd op 13 maart 2009 categorie├źn , , ,

Google maakt op haar eigen blog bekend dat zij haar advertenties gaat aanpassen aan het surfgedrag van haar gebruikers. Het wordt nu ook mogelijk voor Google om doelgroepgerichte advertenties te tonen op websites die niets met het onderwerp te maken hebben. In de praktijk betekent dit bijvoorbeeld dat als je vaak naar voetbalsites kijkt, je ook voetbaladvertenties te zien krijgt als je eens een keer op zoek bent naar recepten. Volgens Google heeft dit voordelen voor de gebruiker, aangezien die relevantere advertenties te zien krijgt.

Burgerrechtenorganisaties in de VS zijn op zijn zachtst gezegd sceptisch. Google meldt echter dat zij geen gegevens gaat verzamelen over gevoelige onderwerpen zoals bijvoorbeeld gezondheid of kinderen. Verder voert Google aan dat zij een opt-out functie aanbiedt.

Zie hier het bericht op Webwereld. 

Bron: Webwereld, PC World, Google
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Frederik Zuiderveen Borgesius

publicaties

Gerelateerde artikelen