Je bent je er misschien niet altijd van bewust, maar bedrijven weten soms meer van je dan je denkt. Dime zorgt dat jij zélf de touwtjes in handen houdt. Bepaal welke persoonlijke data organisaties van jou mogen inzien. Fijn detail: je verdient er ook nog geld mee. Want voor wat hoort wat. Toch?
Dime staat voor eerlijke data, oftewel het op een ethisch verantwoorde manier verkrijgen en verhandelen van persoonlijke data. De particulier weer controle over zijn informatieverstrekking, en als organisatie een goede naam.
Hoe gaat het?
Het gaat heel goed! Afgelopen tijd hebben wij een promotie-actie opgezet om meer studenten naar onze website toe te krijgen. Tijdens de introductieperiode van enkele Hogescholen en Universiteiten was Team Dime op pad. Wij vroegen zo’n 1200 studenten om hun e-mailadres, in ruil voor één drankje. Voordat het team zich goed en wel had opgesteld, waren de eerste studenten er al om hun e-mail te ruilen voor een biertje of colaatje! Vooral onder de brandende zon in de vele parken en studentenspots was dit een ruil die zij maar al te graag maakten. Kortom het liep, tot verbazing van het team, storm!
In de gesprekken die hierna ontstonden, stelde Team Dime de vraag of de betreffende student bewust was van het feit dat bedrijven veel geld over hebben om gebruik te mogen maken van hun gegevens die op het internet/social media staan. De meeste van de ondervraagden gaven aan hier in meer of mindere mate wel iets van te weten. Ook al waren ze er niet van gecharmeerd, ze dachten er niet aan om te stoppen met het gebruik maken van Facebook, Instagram, Snapchat etc.
Het team legde vervolgens aan de studenten uit dat zij niet alleen meer controle kunnen krijgen over welke gegevens zij willen delen, maar er óók nog eens aan kunnen verdienen. Veel studenten vroegen door over het concept van Dime. Het zelf kunnen bepalen wélke informatie zij willen delen met bedrijven en er geld mee kunnen verdienen, leverde al vele enthousiaste reacties op.
Drukke week?
Ja zeker! De studenten die hun mailadres gaven in ruil voor het drankje, krijgen eenmalig een aangekondigde uitnodigingsmail. De student maakt in deze mail verder kennis met de website dataisme.com. That’s it. Geen herhaaldelijke spam, geen doelloze acties. Deze week zijn we alle e-mails aan het uitsturen.
Verder zijn we het onderzoek nu aan het verspreiden bij media, zodat het onder de aandacht gebracht wordt. Zo levert het onderzoek nóg meer bewustzijn op. We krijgen er hele enthousiaste reacties op.
Zijn er nog juridische hobbels?
Omdat Dime zich bezighoudt met het verkrijgen en verhandelen van persoonlijke data, zijn we heel voorzichtig in hoe we omgaan met deze gegevens. Met de aankomende veranderende regelgeving zijn we op onze hoede en houden we goed in de gaten of wij voorop lopen qua wet- en regelgeving.
Wat hoop je vrijdag bereikt te hebben?
Op dit moment willen wij met nog meer bedrijven in gesprek over eventuele samenwerkingen rondom het gebruik van de data. Voor het einde van de week wil ik weer enkele bedrijven benaderd hebben die voor ons hierin interessant zijn. Daarnaast wil ik veel media benaderd hebben die het onderzoek onder de aandacht kunnen brengen.