Sinds 2012 is er al een juridische strijd gaande tussen de erfgenamen van de in 1962 overleden Marilyn Monroe en het Amerikaanse bedrijf Virtual Marilyn LLC. Deze laatste zou de overleden actrice in een digitale 3D versie weer willen laten optreden.
Bewonderenswaardige technologieën maken het tegenwoordig mogelijk om een persoon in 3D te projecteren, een zogenoemd ‘hologram’. Andere grote artiesten zoals Michael Jackson en Tupac, die net als Monroe op mysterieuze wijze zijn overleden, zijn al als een dergelijk hologram afgebeeld.
Tijdens de Billboard awards in mei 2014 gaf een virtuele Michael Jackson een volwaardig Jackson optreden, inclusief zijn welbekende dancemoves. Eerder, tijdens het Amerikaanse Coachella festival in 2012 gaf een virtuele Tupac samen met Snoop Dogg een optreden als vanouds. Fans van de overleden artiesten vinden het fantastisch en dus zijn de ideeën ontstaan dat dit ook voor Elvis Presley en Marilyn Monroe een prachtige uitkomst is.
Daar denken de erven van Monroe toch anders over. Al sinds 2012 doen zij er juridisch alles aan om de virtuele versie van Monroe tegen te houden. De erfgenamen leden in augustus 2012 echter een groot verlies in de rechtszaal. De Amerikaanse rechter oordeelde dat de erfgenamen geen publiciteitsrechten konden claimen omdat Monroe weliswaar woonachtig was in Los Angelos (Californië), waar zij ook overleed, maar nog steeds stond ingeschreven in New York en in New York gelden geen publiciteitsrechten voor overledenen.
In deze nieuwe strijd komen de erfgenamen dan ook met een nieuw argument: “use of Marilyn Monroe’s identity and persona without the Monroe Estate’s prior authorization constitutes unfair competition and false designation of origin” — claims grounded in the Lanham Act — and that its adversary couldn’t use or license “marks, names, logos, designs, avatars, or the like.”
Virtual Marilyn is het juridische gevecht met de erfgenamen van Monroe kennelijk zat en komt nu met een tegenclaim. Virtual Marilyn beroept zich daarbij op de eerdere uitspraak van de Amerikaanse rechter omtrent het ontbreken van publiciteitsrechten van overledenen in New York. Ook beroept Virtual Marilyn zich op andere precedenten zoals de Dastar-uitspraak van het Amerikaanse hooggerechtshof waaruit zou volgen dat handelsmerken niet als eeuwige zwaarden mogen worden ingezet tegen auteursrechtelijk beschermde werken die in het publieke domein zijn gekomen.
Hoe deze juridische strijd om Marilyn’s nagedachtenis zal aflopen zullen we moeten afwachten. Wat zou Monroe er zelf van hebben gevonden? De actrice zei ooit het volgende: “I knew I belonged to the public and to the world, not because I was talented or even beautiful, but because I had never belonged to anything or anyone else.” Een virtuele versie lijkt Monroe zelf blijkbaar geen probleem!
foto via: harpersbazaar.com