020 530 0160

Consumentenautoriteit gaat online ticketshops controleren

Gepubliceerd op 8 september 2009 categorieën , ,

De Consumentenautoriteit gaat online ticketshops onder de loep nemen. Het betreft ticketshops die kaartjes doorverkopen voor concerten, evenementen en sportwedstrijden. Aanleiding voor deze grootschalige controle is het feit dat de Consumentenautoriteit veel klachten heeft ontvangen van consumenten die vaak problemen hebben met de kaartjes die zij via internet hebben gekocht.

Via veel online ticketshops is het namelijk niet duidelijk dat het om doorverkoop van toegangskaartjes gaat. De prijs van een toegangskaartje is dan vaak hoger dan de prijs die op het kaartje zelf staat. Soms blijkt zelfs dat het kaartje niet geldig is, of dat de consument zijn geld kwijt is indien het evenement niet doorgaat.

De Consumentenautoriteit gaat nu controleren of het duidelijk is wat de consument koopt, en wat zij daarbij kan verwachten. Een ticketshop moet namelijk duidelijk en eerlijk zijn over de prijs en de voorwaarden. Indien een ticketshop zich niet houdt aan de wet, zal de Consumentenautoriteit hier tegen optreden door bijvoorbeeld het opleggen van een boete dat kan oplopen tot 450.000 euro per overtreding. De Consumentenautoriteit verwacht in 2010 de resultaten van deze controle bekend te maken.

Overigens is sinds juli dit jaar de European Union Secondary Ticketing Association (EUSTA) in het leven geroepen. Deze branchevereniging heeft als doel om duidelijkheid en zekerheid te verschaffen voor de consument. De EUSTA wil zich bovendien inspannen om het imago van ‘zwarthandel’ weg te nemen. Een gedragscode en een keurmerk voor online ticketshops zal een van de eerste stappen zal zijn die hier verandering in zal moeten brengen.

Lees hier meer over de EUSTA.

Lees hier het bericht.

Bron: www.consuwijzer.nl
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Wouter Dammers

publicaties

Gerelateerde artikelen