De Consumentenautoriteit heeft vandaag in een persbericht bekend gemaakt dat zij een boete van EURO 76.000 heeft opgelegd aan Wizz Mobile, ook bekend onder de naam Mobqo, een bedrijf dat banners op websites plaatst. Gelokt door teksten als ‘gratis ringtone’ sloten consumenten ongewild en onbewust een betaald abonnement af. De Consumentenautoriteit rekent het de bedrijven zwaar aan zij hun banners ook plaatsten op websites als www.spele.nl en www.clipjes.nl, websites die zich met name richten op kinderen en jongeren. “De Consumentenautoriteit is opgericht om tegen dit soort praktijken op te treden. We geven hiermee bovendien het signaal af aan andere aanbieders dat dit nu echt moet stoppen”, aldus Marije Hulshof, directeur van de Consumentenautoriteit.
Onder druk van de Staatssecretaris van Economische Zaken Heemskerk is eerder dit jaar een nieuwe gedragscode voor SMS-diensten afgesloten. Ook is een sms-dienstenfilter operationeel waar mobiele telefoonnummers kunnen worden geblokkeerd voor SMS-abonnementsdiensten. De Consumentenautoriteit heeft aangegeven er streng op te blijven toezien dat de aanbieders de regels naleven. De controle op aanbieders van SMS-diensten is een speerpunt in 2008.
Lees hier het hele persbericht, met daaronder een link naar het hele sanctiebesluit.