Echter, volgens de (overigens gecancelde) reclamecampagne zou de consument juist de dupe worden van het invoeren van netneutraliteit. Hoe dan?! Nou, door het invoeren van netneutraliteit zouden telco’s niet meer in staat zijn om hun netwerkverkeer op een efficiënte manier te beheren, waardoor het gebruik van applicaties een ‘exercise in frustration’ wordt. Door consumenten de angst in te boezemen dat zij hun apps niet meer fatsoenlijk kunnen gebruiken, hopen zij een stokje te kunnen steken voor de invoering van de netneutraliteitsbepalingen in de EU.
Het is onbekend met welke reden de organisatie de campagne toch heeft geannuleerd, maar laten we vooral hopen dat ze zich hebben bedacht en inzien dat netneutraliteit wel degelijk ten goede komt aan de consument. Het is begrijpelijk dat telco’s zich niet met deze ontwikkeling kunnen verenigen, maar bij consumenten zijn ze hier echt het verkeerde adres. Netneutraliteit levert hen gewoonweg veel te veel voordelen op.
Overigens komt de campagne ook nogal laat: de bepalingen zijn al door het Europees Parlement aangenomen en wachten alleen nog op een handtekening van de Raad van Ministers.