In haar streven naar gelijkheid voor de spelers op de commerciële televisiemarkt, heeft het Commissariaat voor de Media (“het Commissariaat”), een aantal beleidsregels aangepast.
De Beleidsregels sponsoring commerciële omroep 2005 (“de Beleidsregels”), heeft het Commissariaat aangepast om de voorwaarden waaronder het vermelden of tonen van een naam of beeldmerk van een sponsor in de titel van een gesponsord programmaonderdeel is toegestaan, kenbaar te maken. Met de aangepaste Beleidsregels tracht het Commissariaat tegemoet te komen aan de behoeften van de commerciële omroepen, terwijl de scheiding tussen redactie en commercie gewaarborgd blijft. Deze scheiding zal door de commerciële omroep moeten worden aangetoond indien deze gebruik wil maken van bijvoorbeeld titelsponsoring. De omroep kan een dergelijke scheiding laten blijken uit de afbakening van verschillende programmaonderdelen en de context waarin producten of diensten worden getoond. Met de invoering van de aangepaste Beleidsregels mag een commerciële omroep nu ook producten en diensten van een sponsor in beeld brengen, mits deze op neutrale wijze in beeld worden gebracht.
Ook is in de Beleidsregels vastgelegd dat de naam van een tijdschrift mag worden verwerkt in de naam van een commerciële zender, zolang sprake is van een eigen uitgave van de omroep. Dit beleid werd inmiddels al een tijdje door het Commissariaat gevoerd, om crossmediale samenwerking tussen producenten en verspreiders van mediacontent te vergemakkelijken, en dit beleid is nu dus vastgelegd in de Beleidsregels.
Lees hier het hele bericht.
Lees hier de Beleidsregels.