020 530 0160

Brusselse regels over social networking sites en behavioural advertising?

Viviane Reding (klik voor video)“De Europeanen moeten het recht hebben zelf te bepalen hoe hun persoonsgegevens worden gebruikt”, aldus Viviane Reding, EU-commissaris voor Informatiemaatschappij en media.

Ze geeft commentaar op behavioural advertising, zoals het onlangs door Google gelanceerde ‘interest-based advertising’ en het omstreden Engelse systeem Phorm:

“De Europese privacyregels zijn glashelder: persoonsgegevens mogen alleen worden gebruikt met voorafgaande toestemming door de betrokkene. Aan dit basisprincipe valt niet te tornen en we mogen niet toestaan dat alle informatieverkeer in de gaten wordt gehouden en opgeslagen, alleen maar omdat dat op den duur misschien leidt tot “relevantere” reclame. Ik zal niet nalaten actie te ondernemen tegen lidstaten die deze plicht niet nakomen,” zegt Commissaris Reding in haar videoboodschap.

Over social networking sites meldt de EU-commissaris: “Providers van sociale netwerken en de gebruikers ervan moeten volgens mij van privacy een prioriteit maken. Ik ben ervan overtuigd dat in ieder geval de profielen van minderjarigen automatisch een privékarakter moeten hebben en niet vindbaar mogen zijn voor internet-zoekmachines. De Europese Commissie heeft sociale netwerksites al opgeroepen om voorzichtig om te gaan met de profielen van minderjarigen en om zelfregulering in de sector toe te passen. Als het moet, ben ik echter bereid om verder te gaan en met nieuwe regels te komen.”

Lees hier het persbericht, en bekijk hier de videoboodschap van mevrouw Redding (Engels met Luxemburgs accent).

 

 

Bron: EU
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Frederik Zuiderveen Borgesius

publicaties

Gerelateerde artikelen