020 530 0160

Kledinggigant Guess krijgt boete van 40 miljoen voor geoblocking

Gepubliceerd op 18 december 2018 categorieën 

De Europese Commissie (“Commissie”) laat in een persbericht weten dat het een boete uitdeelt van 40 miljoen euro aan de Amerikaanse kledingketen Guess. Het bedrijf handelde volgens de Commissie in strijd met de recentelijk in werking getreden Geoblocking-verordening (“Verordening”).

Reden voor de sanctie is dat Guess ervoor had gezorgd dat consumenten hun producten niet in andere lidstaten konden kopen en daardoor de prijzen voor consumenten kunstmatig hooghield. Dit kreeg zij voor elkaar door aan winkels (contractueel) beperkingen op te leggen in het kader van (transnationale) online verkoop en advertentie. Hoewel het maken van distributieafspraken an sich niet verboden is op grond van de Verordening, waren deze afspraken van Guess dat wel degelijk.

De Verordening is overigens nog maar een paar weken oud; afgelopen 3 december is deze immers van kracht gegaan. Doel van de Verordening is ervoor te zorgen dat grensoverschrijdende e-commerce binnen de Europese Unie wordt gewaarborgd, alles in het kader van de ‘Digital Single Market’-strategie. Geoblocking (het ‘door online handelaren om commerciële redenen beperken van de toegang tot haar website voor consumenten uit andere lidstaten’) staat haaks op dit streven en is daarom  verboden.

Kort gezegd, bepaalt de Verordening dat iedere online handelaar binnen de EU een consument uit een andere lidstaat hetzelfde dient te behandelen als bezoekers uit haar eigen land. Daarnaast mogen handelaren geen verplichtingen opleggen aan winkeliers met betrekking tot ‘passieve verkoop’. Hiervan is sprake wanneer de verkoper de klant niet bewust opzoekt, maar de klant uit eigen beweging bij de verkoper een product wil afnemen. Guess probeerde de passieve verkoop te limiteren door restricties op te leggen voor grensoverschrijdende verkoop.

De Commissie benadrukt ook dat Guess met haar handelswijze artikel 101 VWEU overtreedt en de mededing binnen de EU verstoort. Hoewel een boete van 40 miljoen euro flink is, had deze nog een stuk hoger kunnen zijn. Doordat Guess echter meewerkte en tevens opbiechtte dat het ook andere advertentieregels overtrad, besloot de Commissie de boete uit coulance met 50% te verlagen. 

Hoewel de verordening slechts twee weken van kracht is, heeft het dus al een aanzienlijke impact. Meer over de geoblocking-verordening lees je in dit interessante artikel van (onder andere) collega Nina Lodder.

Met dank aan Niek Weessies.

Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Mike Landerbarthold

publicaties

Gerelateerde artikelen