Gisteren las ik in de Volkskrant dat de nieuw ontworpen Bibliotheek Lelystad het eerste ‘warenhuis voor kennis’ is. Binnen dit concept worden lezers benaderd als klanten. Het verbaast dan ook niet dat boeken moeten worden ingeleverd met behulp van de lopende band.
Om de hernieuwde aard van de bibliotheek te benadrukken, is architect AEQUO bij de inrichting van het interieur uitgegaan van “27 shop-in-shops gebaseerd op interesseprofielen met ieder een eigen kleur en stijl. Middels triggerende in-store communication (etalagepoppen, mannequins met T-shirts als communicatiedrager, lichtbakken en bovenhoofdse communcatie) wordt de aantrekkingskracht van het product zelf centraal gezet.” So much for de behulpzame doch strenge bibliothecaresse en het vertrouwde beeld van bejaarden die aan de leestafel de krant uitpluizen…
De OBA (Openbare Bibliotheek Amsterdam) probeert nu op een andere manier de mensen weer aan het lezen te krijgen. Zij geeft haar leden de mogelijkheid om de komende vier maanden via internet gratis toegang te krijgen tot het betaalde archief van de Volkskrant. Vanuit huis welteverstaan.
Volgens directeur Hans van Velzen ‘versterkt de digitalisering het instituut bibliotheek als organisator van informatie, terwijl dit niet leidt tot teruglopende bezoekersaantallen’.
Ik ben benieuwd of hij gelijk krijgt en deze initiatieven inderdaad hun vruchten zullen afwerpen…
Lees hier en hier de berichten op nu.nl en oba.nl. Zie ook het artikel in Adformatie.