Uit de voortgangsrapportage die Minister Eurlings naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, blijkt dat de invoering van de kilometerheffing verder vertraagd wordt. Waar eerst gemikt werd op 2011, gaat de Minister nu uit van invoering per 2012 en, als er meer rekening wordt gehouden met alle risico’s, is 2014 een meer realistische planning.
Volgens een woordvoerder van de minister kostten juridische procedures met bedrijven over de aanbesteding van het systeem drie maanden. Daarnaast vroeg het op gang brengen van de gesprekken met de geselecteerde bedrijven meer tijd. “Dat hoort bij het zorgvuldige proces dat we volgen. Aan de achterkant van de planning halen we de tijd in.”
Ik vind het enigszins verbazingwekkend dat deze factoren, die bij grote overheidsprojecten zeker niet als “onvoorzien” bestempeld kunnen worden, nu als excuus voor de vertraging lijken te worden aangevoerd. Een nadere uitleg zal ongetwijfeld nog volgen, nu Groen Links aanstuurt op overleg met de Minister, nog voor het herfstreces.
Lees hier het hele bericht in de Automatisering Gids.