020 530 0160

Product placement in de richtlijn Audiovisuele Mediadiensten

Gepubliceerd op 31 juli 2009 categorieën , ,

James Bond draagt een Rolex en rijdt in een BMW of een Aston Martin. De Sex and the City dames dragen Louis Vuitton, Manolo Blahnik en Chanel en drinken koffie bij Starbucks. Voorbeelden te over. Product placement is “reclame waarbij specifieke, van merken voorziene producten geïntegreerd worden in mediaprogramma’s, hoofdzakelijk films en televisie, maar ook videospelletjes en boeken”.

 

In een artikel in het BMM Bulletin 2/2009 wordt besproken onder welke voorwaarden product placement onder de AVMD-richtlijn is toegestaan:

 

          in cinematografische producties, voor audiovisuele mediadiensten gemaakte films en series, sportprogramma’s en lichte amusementsprogramma’s; of

          ten aanzien van bepaalde goederen of diensten die niet tegen betaling, maar uitsluitend gratis worden geleverd, zoals productiehulp en prijzen, met het oog op de opneming ervan in een programma.

 

Product placement moet voorts voldoen aan de volgende vereisten:

 

          de inhoud en, in het geval van televisie-uitzendingen, de programmering ervan, mag nimmer dusdanig worden beïnvloed dat de verantwoordelijkheid en de redactionele onafhankelijkheid van de aanbieder van de mediadiensten worden aangetast;

          zij mag niet rechtstreeks aansporen tot aankoop of huur van goederen of diensten, in het bijzonder door specifieke aanprijzing van die producten of diensten;

          het betrokken product mag geen overmatige aandacht krijgen.

 

Product placement moet als volgt worden aangekondigd:

 

          de kijker moet duidelijk worden gewezen op de aanwezigheid van productplaatsing, aan het begin en aan het eind van het programma en na elke hervatting van een programma.

 

Een uitzondering op deze aankondigingsverplichting is opgenomen voor programma’s of films die niet zijn geproduceerd of besteld door de omroep die ze uitzendt. Hierdoor wordt het mogelijk om films die buiten Europa zijn geproduceerd, en waarin product placement is opgenomen, zonder aanpassing uit te zenden. “Dit zou wel eens een vreemde mix kunnen opleveren van films en programma’s waarin de consument wordt gewaarschuwd en anderen waar dit niet gebeurt”.

Bron: F. Verhoestraete, BMM Bulletin 2/2009
Deze blog is automatisch geïmporteerd uit een oudere versie van deze website. Daarom is de lay-out mogelijk niet perfect.
Deel:

auteur

Marieke Neervoort

publicaties

Gerelateerde artikelen