Tele2 heeft boetes opgelegd gekregen door de Consumentenautoriteit van in totaal 70.000 euro voor de manier waarop het bedrijf, met name via de telefoon, abonnementen afsloot met consumenten.
De Consumentenautoriteit ontving via ConsuWijzer en diverse andere kanalen meldingen over deze handelswijze, en besloot daaropvolgend om een onderzoek te starten naar Tele2.
Tele2 benaderde vanaf januari 2007 op grote schaal bestaande Tele2 klanten met het aanbod voor een vastnet abonnement via Carrier Preselectie, via een extern callcenter. Aan het begin van het telefoongesprek zou aan de consument niet duidelijk zijn gemaakt dat het ging om de verkoop van abonnementen voor het vaste net. Ook werden ze niet voldoende of tijdig ingelicht over de kosten die daarbij hoorden, de duur van de overeenkomst en de bedenktijd daarbij. Een daarop volgende bevestigingsbrief vermelde deze zaken evenmin, hoewel dat wel verplicht is.
Bij het ongevraagd bellen van consumenten met als doel iets te verkopen gelden strikte regels waaraan bedrijven zich moeten houden. Deze regels, opgenomen in de zogenaamde Wet Koop op Afstand (afdeling 9a Boek 7 BW), beschermen de consument zodat ze op basis van juiste en volledige informatie de goede beslissing kunnen nemen.
Tele2 heeft overigens bezwaar aangetekend tegen het besluit van de Consumentenautoriteit.
Lees hier het besluit van de Consumentenautoriteit. Hier en hier kun je het bericht lezen.