Volgens David Edery, auteur van het boek ‘Changing The Game: How Video Games Are Transforming The Future Of Business’, storen gamers zich niet aan advertenties is games. Tenminste, als de advertentie er maar niet als advertentie uit ziet.
Volgens Edery, die ook voor Microsofts Xbox Live Arcade werkt, is het belangrijk om de consument bewust te maken en de merkherinnering te versterken. Hierbij dienen wel bepaalde regels in acht te worden genomen. Zo is plaatsing van een merk in een negatieve en te spannende omgeving geen goed idee. De consument koppelt het merk dan aan negatieve herinneringen.
Een goed voorbeeld van inventief reclame maken in games, is de actie van Fight Cancer. Spelpunt, een online gaming community, liet elke bezoeker alvorens hij kon beginnen met een game, de vraag beantwoorden of hij wel eens van het merk Fight Cancer had gehoord. In 6,3% van de gevallen was dat zo. In de game werd vervolgens het merk Fight Cancer verwerkt. Een latere peiling leverde 83,7% op.
Deze vorm van adverteren zorgde voor veel discussie op het forum van Spelpunt. Jammer is alleen dat niet duidelijk is geworden of er bij de gamers een positieve ‘merk-awareness’ is gecreëerd.
Lees hier het volledige bericht.