Vorig jaar is er veel geklaagd over SMS-diensten. De verwachting was dat het aantal klachten zou afnemen na inwerkingtreding van de nieuwe reclamecode voor SMS-diensten in januari 2008. De consumentenorganisatie ConsuWijzer, het informatieloket voor consumenten van de Nederlandse overheid, constateert echter dat het aantal klachten niet is afgenomen. Het samenwerkingsverband tussen OPTA, NMa en Consumentenautoriteit ontving in de eerste 6 maanden van 2008 maarliefst 730 klachten over SMS-diensten. Het ging vooral om de SMS-diensten die via TMF en MTV worden aangeboden.
Daarnaast is er het eerste half jaar veel geklaagd over garanties. Vooral in de elektronicabranche blijken verkopers het niet zo nauw te nemen met de naleving van garantiebepalingen. Verder is van belang dat regels omtrent garantie onlangs zijn aangescherpt door de Quelle-zaak van het Europees Hof van Justitie. Hierin is geoordeeld dat de consument niet kan worden verplicht tot bijbetaling bij reparatie of vervanging van een ondeugdelijk product. Hierover kwamen volgens ConsuWijzer de meeste klachten binnen.
Lees hier het volledige bericht.