Vorige week bracht de Consumentenautoriteit haar jaarverslag over 2007 uit. In 2007 richtte zij zich met name op internethandel. Een van de belangrijkste conclusies die uit het verslag kan worden getrokken is dat de consument te vaak slecht wordt geïnformeerd waardoor hij op het verkeerde been wordt gezet en in zijn rechten wordt beknot.
De Consumentenautoriteit geeft zelf de volgende voorbeelden van onjuiste of onvolledige informatieverschaffing:
– bij 90% van de webwinkels die zijn onderzocht op de naleving van de regels rond de informatieverplichting werden één of meer tekortkomingen geconstateerd;
– bij de 13 onderzochte sets (eenzijdige) algemene voorwaarden bleken er 12 één of meer onredelijke bedingen te bevatten;
– bij kwesties rond een defect product en garantie wordt de consument ten onrechte doorverwezen naar de fabrikant;
– aanbieders van SMS-diensten bieden een ‘gratis’ ringtone aan, maar daarna blijk je een abonnement te hebben afgesloten;
– bij telefonische verkoop wordt niet vermeld dat de consument de overeenkomst binnen zeven werkdagen kan ontbinden.
Lees hier het persbericht van de Consumentenautoriteit.
Lees hier het jaarverslag.