Online adverteerder ValueClick heeft een recordschikking getroffen van $2.9 miljoen met de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC). Volgens de FTC maakte ValueClick zich schuldig aan misleidende reclame op het internet. ValueClick maakte gebruik van allerlei misleidende e-mails, advertentiebanners en pop-ups om internetbezoekers naar hun websites te leiden. In de e-mails en advertenties werden de bezoekers allerlei gratis producten, zoals laptops en iPods, voorgeschoteld. Vervolgens werden de bezoekers naar reclamewebsites van derde partijen gelokt. De internetbezoekers kwamen alleen in aanmerking voor de ‘gratis’ producten nadat ze een betaalde dienst op de websites hadden afgenomen. Deze handelswijze was volgens de FTC in strijd met de CAN-SPAM Act, waarin onder andere de toezicht op online marketing wordt geregeld, en de FTC Act.
Ook werd ValueClick aangesproken op haar privacybeleid. Op haar websites stelde Valueclick dat de vertrouwelijkheid van de betaalgegevens van de bezoekers goed werd gewaarborgd door de gegevens te versleutelen. In de praktijk was hier helemaal geen sprake van of werd er gebruik gemaakt van een onveilige versleuteling. Ook de beloofde veiligheidsmaatregelen tegen hackers waren ontoereikend.
Naast de miljoenenboete moet ValueClick zich in de toekomst onthouden van praktijken die in strijd zijn met de CAN-SPAM Act. Zo moet de adverteerder in het vervolg duidelijk vermelden dat bezoekers eerst zelf geld uit moeten geven en bepaalde diensten af moeten nemen voordat ze in aanmerking komen voor ‘gratis’ merchandise.
Ook moet ValueClick haar privacybeleid verbeteren en moeten de beveiligingsprogramma’s die gebruikt gaan worden gedurende 20 jaar door een onafhankelijke partij geëvalueerd worden.
Lees hier het bericht op nu.nl.
Leer hier het persbericht van de FTC.