Drie grote Britse internetproviders hebben afgelopen maand aangekondigd dat ze een deal hebben gesloten met het advertentiebedrijf Phorm. Dit bedrijf levert technologie om internetters te volgen en op basis van hun surfgedrag relevante reclame aan te bieden. De deal met de providers, die samen ongeveer twee derde van de Britse providermarkt in handen hebben, houdt in dat Phorm informatie krijgt over het surfgedrag van hun klanten en daar specifiek haar advertenties op kan toespitsen.
De toegespitste advertenties worden vervolgens aangeboden op een advertentieplatform waaraan alle websites kunnen deelnemen, waarbij de opbrensten deels ten goede komen van de drie providers. Phorm zegt voldoende privacymaatregelen te hebben genomen om de anonimeit van de gebruikers te garanderen. Zo zullen de gebruikers alleen worden gevolgd door middel van een nummer en zal de vergaarde data regelmatig worden opgeschoond.Tevens kunnen gebruikers aangeven niet te willen participeren in het systeem, maar dan lopen ze wel de extra bescherming tegen online fraude mis die BT aanbiedt aan de participanten.
Volgens Investec Securities kan de deal alleen al voor BT jaarlijks 85 miljoen pond opleveren.
Lees hier het hele bericht.