“Wij van WC-eend, adviseren WC-eend”. Deze slogan van WC-eend is door middel van een internetstemming de beste slogan ooit geworden. Slogans als “Biertje?”en “Even Apeldoorn bellen” visten achter het net.
WC-eend zou de stemming, georganiseerd door het reclamegenootschap, niet hebben gewonnen zonder hulp van de weblog Geenstijl.nl. Geenstijl riep op haar website namelijk op om massaal op de WC-eend slogan te stemmen. Zonder deze steun zou “Biertje?” waarschijnlijk de winnaar zijn geworden.
Het doel van Geenstijl is om aan te tonen dat internetverkiezingen makkelijk gemanipuleerd kunnen worden.
Geenstijl heeft de beïnvloedbaarheid van internetverkiezingen al eerder aangetoond. Twee maanden geleden werd de reclamecampagne van SIRE gefrustreerd. SIRE bood internetters voor haar 40 jarig bestaan de mogelijkheid om een nieuwe SIRE campagne te verzinnen. De suggestie van Geenstijl, boterhamworst met gezichtjes, stond lange tijd op één. Ook op de internetactie van Doritos voor een nieuwe smaak, wist Geenstijl haar stempel te drukken. “Doritos Geenstijl” lag een half jaar in het schap.
Overigens heeft het reclamegenootschap aangegeven geen verkiezingen meer via het internet te laten plaatsvinden.
Lees hier het volledige bericht.