Op voorstel van minister Plasterk heeft de ministerraad ingestemd met een brief aan de Tweede Kamer met voorstellen tot wijziging van de Mediawet. In de brief kondigde de minister een aantal gerichte ingrepen in de Mediawet aan die voornamelijk bestaan uit spelregels voor de crossmediale activiteiten enerzijds en de erkenning van omroepen en de verdeling van budget anderzijds. De minister geeft voorrang aan de spelregels voor crossmediale activiteiten en geeft aan op zeer korte termijn een ‘Multimediawet’ naar de Tweede Kamer te sturen.
De nieuwe regels voor crossmediale activiteiten moeten in 2008 ingaan. De belangrijkste wijzigingen betreffen de regels voor titelsponsoring, naamsvermelding en merchandising. Door sponsoring (onder andere van educatieve programma’s) wettelijk toe te staan, kan de publieke omroep samenwerken met andere organisaties.
In een tweede, latere wijziging van de Mediawet zal onder andere de regeling voor erkenning van omroepen en de verdeling van budget worden aangepast. De minister kondigde aan dat na deze wijziging de omroepen niet meer worden aangemerkt als omroepen met een A- of B-status, maar dat sprake zal zijn van een glijdende schaal, waarbij geldt: hoe meer leden, hoe meer budget. Eens in de vijf jaar zal dit budget worden vastgesteld. Deze tweede wijziging zal in 2009 plaatsvinden.
Lees hier de brief van minister Plasterk aan de Tweede Kamer.