De Consumentenautoriteit gaat optreden tegen mogelijk misleidende gedragingen van aanbieders van gratis ringtones op websites voor kinderen en jongeren.
Consuwijzer, het informatieloket voor consumenten, opende in juni van dit jaar een speciaal meldpunt over ringtones en andere sms-diensten en kreeg daar 520 meldingen. Na het downloaden van een ringtone blijken mensen vaak ongewenst vast te zitten aan een duur sms-abonnement, waarvoor zij zich niet of moeilijk kunnen afmelden. Er kwamen verder veel meldingen binnen over het ongewild aangaan van abonnementen met aanbieders van energie of telecom, het kopen via internet en perikelen rond garantie.
Stichting De Ombudsman pleitte er woensdag in een brief aan Heemskerk voor dat ouders hun minderjarige kinderen moeten kunnen behoeden voor dure sms-abonnementen. De stichting wil dat providers 06-nummers die in gebruik zijn bij jongeren, registreren. Ouders kunnen dat nummer dan blokkeren voor sms-abonnementen.
Kamerlid Gerkens pleit voor zeer hoge boetes wanneer de ringtone-bedrijven hun schimmige praktijken niet stoppen. Tienduizenden jongeren zijn het slachtoffer van deze ringtonemaffia, met rekeningen die oplopen tot zeshonderd euro per maand, stelt Gerkens. Volgens het Kamerlid laat de sector ‘zich nergens iets aan gelegen liggen’ en worden klanten op dubieuze wijze geworven. “Ze verdienen bakken met geld en de vaak minderjarige consument heeft het nakijken.”
lees hier het hele bericht.