Internet service providers verwijderen zonder slag of stoot beweerdelijk onrechtmatige informatie. Dat blijkt uit onderzoek van Bits of Freedom (BoF).
Voor het onderzoek heeft BoF een tekst uit 1871 uitgekozen van Multatuli (pseudoniem van Eduard Douwes Dekker) en bij 10 verschillende providers online gezet. Vervolgens heeft de fictieve ‘juridisch adviseur van het E.D. Dekkers genootschap’, Mr. Johan Droogleever, via een gratis Hotmail adres een klacht gestuurd aan de providers. In 70% van de gevallen bleken de providers de tekst te verwijderen, zonder verder te kijken naar de pagina of de twijfelachtige herkomst van de klager.
Het auteursrecht op werken verstrijkt 70 jaar na de dood van de auteur. Douwes Dekker overleed in 1887. Sinds 1957 behoren al zijn werken dus tot het publieke domein. Deze basiskennis van het auteursrecht blijkt helaas niet aanwezig bij de meeste internetproviders.
Onder Europese regelgeving hoeven providers niet actief alle informatie te controleren, maar moeten na een klacht wel zelf beoordelen of een website onrechtmatig is. Aan die beoordeling en aan de verdere procedure zijn geen verdere regels verbonden.
Juist omdat providers met één druk op de knop teksten kunnen blokkeren, vormt de lakse omgang met klachten een ernstige bedreiging voor de vrijheid van meningsuiting op internet.
Uit het onderzoek van BoF blijkt nu dat deze zelfregulering in de praktijk leidt tot cowboy-rechtspraak. BoF pleit daarom voor een precieze afbakening van de aansprakelijkheid van providers, en een concrete invulling van de klachtenprocedure.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Sterker, SOLV heeft voor een groot aantal klanten al zo´n klachtenprocedure ontwikkeld.