De Europese Commissie laat via een persbericht van 8 april 2014 weten te pleiten voor de vaststelling van strikte normen om het gebruik van civiele drones (van op afstand bestuurde luchtvaartuigen – ook wel Remotely Piloted Aircraft Systems: RPAS) te regelen. Enerzijds wil de Commissie Europese bedrijven de kans bieden om wereldwijd marktleider te worden in deze opkomende technologie, maar tegelijkertijd moeten er waarborgen zijn die de aspecten veiligheid, beveiliging, privacy, gegevensbescherming, verzekering en aansprakelijkheid bestrijken.
drones binnen 10 jaar zo’n 10% van de luchtvaartmarkt vertegenwoordigen, goed voor een omzet van 15 miljard euro per jaar.
Vicevoorzitter van de Commissie Siim Kallas, bevoegd voor vervoer: “Civiele drones kunnen worden gebruikt om schade aan weg- en spoorbruggen te controleren, een beeld te krijgen van overstromingen of voor de precieze besproeiing van gewassen. Drones bestaan in alle mogelijke maten en gewichten en kunnen in de toekomst zelfs worden gebruikt om de boeken van je favoriete onlinewinkel aan huis te leveren. Zoals vele anderen, maak ik me bij de inzet van drones echter zorgen over de veiligheid, beveiliging en privacy.
Het moment is gekomen om hier op Europees niveau werk van te maken. Onbemande luchtvaartuigen zullen per definitie grenzen overschrijden en de industrie staat nog in haar kinderschoenen. Nu hebben we de kans om voor iedereen eenduidige regels vast te stellen, net zoals we dat voor grote vliegtuigen hebben gedaan.”
De regelgeving voor het gebruik van drones is nu nog erg versnipperd. Drones vallen onder de nationale veiligheidsregels, maar het ontbreekt aan een consequent beleid om de nodige waarborgen in te bouwen.
De Commissie zal stapsgewijs allereerst een gedetailleerde effectbeoordeling uitvoeren om te onderzoeken en te bepalen wat de beste aanpak is. Daarna volgt mogelijk een wetgevingsvoorstel dat door de lidstaten en het Europees Parlement moet worden bekrachtigd. Ondertussen kan de EASA starten met de ontwikkeling van de nodige veiligheidsnormen. Andere maatregelen zijn onder meer steun via bestaande EU-programma’s zoals SESAR, Horizon 2020 of COSME. Op die manier wil de Commissie tegemoet komen aan de door de Europese Raad in december 2013 geformuleerde doelstelling om het luchtruim vanaf 2016 geleidelijk open te stellen voor drones.
Lees hier het hele persbericht van de EC met daarin links naar verschillende onderliggende documenten en lees hier het bericht op Nu.nl over dit onderwerp.
Afbeelding: www.nieuws.nl