Vandaag las ik een aantal blogs over de octrooiaanvraag van Google voor ‘slim speelgoed’. Dit speelgoed, in de aanvraag wordt een teddybeer gebruikt, is uitgerust met een camera, sensoren en een microfoon en kan video en audio opnemen alsmede audio uitzenden. De beer ‘weet wie er in de kamer is’ en komt tot leven zodra hij op een bepaalde manier wordt aangesproken. De beer kan onder meer oogcontact maken en terugpraten. Geheel in lijn met the internet of things, is deze teddybeer met het internet verbonden. Verzamelde data wordt online (in de cloud) opgeslagen en op basis van een analyse van de data, kan de teddybeer op zijn/haar eigenaar reageren.
Een nadere blik op de aanvraag leert echter dat de uitvinding niet echt betrekking heeft op speelgoed. Het gaat om een centrale interface waarmee andere slimme apparaten zoals verlichting, thermostaat, TV of audio kunnen worden aangestuurd. Waarom dan in de vorm van een beer? Omdat dit volgens Google voor gebruikers van alle leeftijden aantrekkelijker is dan een traditionele interface.
Of het gebruik van speelgoed inderdaad tot een hogere acceptatie onder gebruikers leidt, is echter maar de vraag. In één van de blogs werd namelijk gerefereerd aan de nieuwe “slimme” Hello Barbie. Deze Barbie is evenals de Google beer met internet verbonden en kan door middel van analyse van hetgeen zij opvangt, reageren op de eigenaar. De actiegroep Commercial Free Childhood heeft bezwaar gemaakt tegen deze “doodenge” pop. De actiegroep stelt dat de intieme informatie die kinderen met hun poppen kunnen delen niet ergens online opgeslagen zou moeten worden.
Vanuit privacy perspectief is de introductie van slim speelgoed interessant. De beer/barbiepop verzamelt beeldmateriaal en bijbehorende audio. De informatie zal vervolgens, zo stel ik me voor, gekoppeld worden aan een account dat is aangemaakt op het moment dat de beer/barbie op het WiFi-netwerk wordt aangesloten. Er is daarmee overduidelijk sprake van de verwerking van persoonsgegevens.
Er zal daarom voldaan moeten worden aan de voorwaarden uit de Wet bescherming persoonsgegevens (“Wbp”). Zo zal vooraf in een privacy policy vermeld moeten worden welke gegevens voor welke doeleinden worden verwerkt. Google en Mattel doen er verstandig aan te benadrukken dat de gegevens louter worden gebruikt om te kunnen interacteren met de gebruiker en dat de gegevens niet tevens worden aangewend voor bijvoorbeeld commerciële doeleinden. Het informeren zou plaats kunnen vinden op het moment dat een account wordt aangemaakt.
Ook is het interessant hoe lang deze data vervolgens wordt bewaard. Als de data alleen gebruikt wordt om direct te kunnen reageren op de gebruiker, lijkt er geen enkele reden om de data daarna nog langer te bewaren. Het zo snel mogelijk vernietigen van de data lijkt daarom een vereiste.
Tot slot is de beveiliging een belangrijk punt. Gebruikers zullen duidelijkheid willen hebben over de maatregelen die zijn genomen om te voorkomen dat onbevoegde derden toegang krijgen tot de database met gegevens of tot de beer/barbie zelf. Zeker wanneer het gegevens van kinderen betreft. In de verkeerde handen kunnen de beer/barbie namelijk dienen als afluisterapparatuur!
Lees hier en hier de berichten over Google’s beer en hier het bericht over Mattel’s slimme Barbie