Een jaar geleden berichtten wij voor het eerst over de grootse plannen die de EU voor haar interne digitale markt heeft. De nieuwste plannen van de EU voor deze “Digital Single Market” zijn van vorige week en zien op het tegengaan van ‘geoblocking’, oftewel: het benadelen of blokkeren van EU-burgers op basis van het land vanwaar zij met het internet verbinden. Een fenomeen dat met name in de wereld van content-streaming bekend is: zo bepaalt Netflix het beschikbare aanbod op basis van het land waar de kijker zich (waarschijnlijk) bevindt.
Nadat de Commissie eerder al een voorstel deed om ‘grensoverschrijdende portabiliteit’ van online content te stimuleren, komt zij nu met nieuwe plannen tegen geoblocking om e-commerce binnen de EU te bevorderen. Volgens de Commissie bestelde in 2014 maar 15% van de EU-burgers wel eens online een product in een andere lidstaat, terwijl 44% dat in eigen land deed. Volgens de Comissie komt dat onder meer doordat bedrijven hun webshop alleen voor binnenlandse consumenten openstellen en is verzending naar andere EU-landen te duur. Bovendien hebben consumenten (mogelijk) te maken met het rechtsstelsel van een andere lidstaat en weten zij niet op welke rechten ze zich kunnen beroepen als een aankoop mislukt. Dat schrikt af.
Om ervoor te zorgen dat consumenten ook internationaal net zo makkelijk offline als online kopen, onderneemt de Commissie actie. Het pakket maatregelen dat de Commissie vorige week heeft voorgelegd, bevat voorstellen om ongerechtvaardigde geoblocking tegen te gaan, grensoverschrijdende pakketbezorging betaalbaar en transparant te maken en om handhaving van consumentenrechten naar een hoger plan te tillen. Hierna schets ik kort de hoofdpunten van de plannen.
Tegengaan geoblocking
Om geoblocking en andere vormen van op nationaliteit of woonplaats gebaseerde discriminatie tegen te gaan, heeft de Commissie een voorstel voor een verordening opgesteld. Het belangrijkste doel dat de Commissie daarmee voor ogen heeft, is dat handelaren de toegang tot hun website niet mogen blokkeren voor bezoekers uit andere EU-landen. Ook zou het niet meer mogelijk moeten zijn om buitenlandse consumenten een andere website voor te schotelen. Het wordt handelaren daarnaast niet meer zomaar toegestaan om verschillende algemene of betalingsvoorwaarden te hanteren op basis van het land van herkomst van een consument.
Wat overigens niet onder het bereik van het voorstel valt, is het bepalen of dynamisch aanpassen van prijzen door handelaren, zo lang prijzen maar niet zijn gebaseerd op de woonplaats van de consument.
Efficiënte en betaalbare pakketbezorging
Om ervoor te zorgen dat het laten bezorgen van pakketjes vanuit een andere EU-lidstaat niet langer een drempel voor consumenten is om in een ander EU-land te kopen, stelt de Commissie nog een verordening voor. Met name beoogt de Commissie strengere regulering van pakketdiensten, waardoor deze diensten bijvoorbeeld prijslijsten openbaar moeten maken. Met het publiceren van prijzen voor pakketbezorging verwacht de Commissie dat concurrentie wordt bevorderd en prijzen voor bezorging omlaag kunnen. Het reguleren van prijzen is vooralsnog geen onderwerp van het voorstel; dat ziet de Commissie als laatste redmiddel.
Verbeterde handhaving consumentenrechten
Ten slotte zet de Commissie in op het vergroten van de slagkracht van consumentenautoriteiten van lidstaten. Als het aan de Commissie ligt, mogen deze organisaties gaan controleren of websites geoblocking toepassen en zij consumenten de rechten bieden die in richtlijnen en verordeningen zijn verankerd. Ook moeten de waakhonden in staat worden gesteld om malafide websites offline te halen en via bijvoorbeeld banken de identiteit van de persoon achter een website te achterhalen.
De plannen van de Commissie kun je hier nalezen. Over deze voorstellen gaat het Europees Parlement zich buigen: naast dat het dus nog even kan duren voordat de plannen in werking treden, is het ook nog maar de vraag wat daarvan overblijft. Natuurlijk houden wij je op onze blog op de hoogte van de ontwikkeling in het dossier geoblocking.