De Europese Commissie heeft op 15 februari een nieuw platform gelanceerd om consumenten en handelaars te helpen klachten over onlineaankopen online op te lossen.
Met dit platform voor onlinegeschillenbeslechting (ODR) kunnen consumenten en handelaars in de EU hun geschillen over zowel nationale als grensoverschrijdende onlineaankopen beslechten. De geschillen worden voor de nationale instanties voor alternatieve geschillenbeslechting (ADR) aangebracht die bij het platform zijn aangesloten. Elk geschillenorgaan hanteert eigen regels en procedures. Meestal zijn die eenvoudiger, sneller en goedkoper dan een rechtszaak.
Op dit moment zijn ongeveer 117 ADR instanties in 17 lidstaten aangesloten. Er zijn nog geen geschillenorganen aangesloten voor Duitsland, Estland, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Polen, Roemenië, Slovenië en Spanje.
Het ODR-platform is een extra mogelijkheid voor consumenten en verkopers om hun conflict op te lossen. Partijen bepalen in overleg welk geschillenorgaan zij wensen te gebruiken. Het platform komt uiteraard niet in de plaats van de mogelijkheid om naar de rechter te stappen.
Meer informatie? Zie:
Verordening betreffende onlinebeslechting van consumentengeschillen
Richtlijn betreffende alternatieve geschillenbeslechting voor consumenten