Het afgelopen jaar hebben Nederlandse start-ups meer dan 500 miljoen euro aan investeringen opgehaald, blijkt uit berekeningen van Startupjuncture. Vrijwel zonder uitzonderingen betreft het start-ups die hun activiteiten gebaseerd hebben op (internet)technologie.
De grootste investering van 200 miljoen is gedaan in Adyen, een leverancier van betaalsystemen dat ervoor zorgt dat bedrijven bijna iedere vorm van betaling kunnen accepteren. Runner-up is Takeaway.com, het bedrijf achter Thuisbezorgd.nl, met een investering van 74 miljoen euro. Op plaats drie met een investering van 56 miljoen staat het databedrijf Elasticsearch. Elasticsearch verzorgt de zoekfuncties voor onder meer The Guardian, Yelp en Bloomberg en analyseert data voor Facebook en Sony.
De meeste investeringen worden gedaan in een zeer vroeg stadium van het bedrijf (Series-A). Series B- en Series C-investeringen worden pas later en ook releatief minder gedaan. Volgens Startupjuncture is het in Nederland relatief eenvoudig om bedragen tot 200.000 euro op te halen. “Maar het is moeilijk om in een vroeg stadium meer dan een miljoen op te halen. Dat heeft invloed op de bedrijven die hier worden opgericht en zorgt in sommige gevallen voor een langzamere groei dan bij de supersterren uit Silicon Valley.”
Lees hier het hele artikel op Nu.nl, met daarin de top 20 van investeringen.