De gemeente Amsterdam zal op basis van gegevens van TomTom-gebruikers de doorstroming van verkeer gaan proberen te verbeteren, zo las ik op nu.nl. Daartoe hebben partijen een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Interessant aan deze samenwerking is met name of er in het kader van deze samenwerking sprake is van een verwerking van persoonsgegevens in de zin van de Wet bescherming persoonsgegevens.
Dat hangt in dit geval met name af van de vraag welke gegevens er precies gedeeld worden met de gemeente. Het lijkt te gaan om geaggregeerde informatie over verkeersstromen, die niet direct herleidbaar zijn tot een specifiek persoon. Je kunt je echter goed voorstellen, dat een bepaalde verkeersstroom zo uniek is, dat deze wel herleidbaar is tot een specifiek persoon of specifieke groep van personen. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer uit de gegevens blijkt dat er maar één persoon elke werkdag met de auto naar een specifiek adres rijdt, op welk adres bijvoorbeeld een eenmanszaak is gevestigd. Het is voor de gemeente Amsterdam vervolgens een koud kunstje om te achterhalen welke persoon dat dan zou moeten zijn, en dus is er in dat geval sprake van een verwerking van persoonsgegevens.
Uit het nieuwsbericht blijkt niet direct welke gegevens beschikbaar gesteld worden, maar het lijkt me dat hier wel een interessant privacyvraagstuk ligt.